Tips för hemmaladdning

25.04.2023

Det billigaste sättet att ladda din Tesla är ofta hemma (förutsatt att du inte har tillgång till gratis laddning i närheten av ditt hem eller arbete). I denna artikel har vi samlat lite information om hemmaladdning och vad som kan vara bra att tänka på.

Går det att ladda via ett vanligt eluttag?

Även om det går att ladda din Tesla via ett vanligt eluttag är det inte att rekommendera. Förutom att det tar avsevärt längre tid att ladda via ett vanligt hushållsuttag kan det även medföra säkerhetsrisker. Detta eftersom eluttagen och kablarna inte är dimensionerade för hög belastning under lång tid. Och om de används i högre intensitet än vad som rekommenderas ökar brandrisken. Dessutom finns risken att din hemförsäkring inte täcker en sådan brand, eftersom eluttaget använts utöver rekommenderade säkerhetsföreskrifter och avsedd användning.

Skaffa en laddbox och laddkabel

Om du kommer ladda din bil hemma är det således läge att installera en laddbox. En laddbox kommunicerar med din bil och när den kopplas in kontrolleras hur mycket ström som anslutningen kan leverera, hur mycket kabeln tål och hur mycket laddeffekt elbilen kan ta upp. Den svagaste av dessa länkar bestämmer vilken effekt som levereras. Kontrollera även storleken på din huvudsäkring (normalt från 16A till 25A) så den laddbox du installerar är kompatibel och du kan få ut önskad laddeffekt.

Privatpersoner kan få en skattereduktion som täcker 50% av kostnaden för material och arbete. För att ta del av denna möjlighet är det viktigt att beställa laddbox och installation samtidigt från samma företag. Det finns en uppsjö av installatörer att välja mellan och flertalet olika laddboxar i varierande prisklasser. 

Väljer du en Tesla Wall Connector så ingår en fast laddkabel. Men om du väljer en annan laddbox så kan det vara bra att köpa till en laddkabel. Vi brukar ha en laddkabel monterad på vår laddbox och en annan laddkabel i bilen om det skulle behöva laddas längs vägen på andra publika laddare än Tesla Supercharger.

Här på tesma.se säljer vi en utvald laddkabel av hög kvalitet som är CE-märkt och tillverkad i Europa. Denna laddkabel har dessutom en integrerad Tesla-knapp som kan användas för att öppna laddluckan samt att avsluta laddningen och frigöra låsningen av laddkabeln.

För att skydda ladduttaget och kabeln vid laddning kan vi även rekommendera att köpa ett magnetiskt allvädersskydd som du enkelt kan montera över ladduttaget om vädret är dåligt. Då slipper du dessutom att borsta snö eller skrapa is från laddluckan / uttaget.

Att tänka på vid val av laddbox och laddkabel

Det finns som sagt en uppsjö av laddboxar att välja mellan. Men vår rekommendation är att du skaffar en laddbox som kan leverera upp till 22kw och som klarar både 1- och 3-fas laddning. Då kommer din Tesla att kunna laddas optimalt, samtidigt som den kommer fungera även om du får besök och vill erbjuda laddning av annat bilmärke (eller om du mot förmodan skulle vilja byta bort din Tesla till en annan bil). Vidare rekommenderar vi, vilket är standard i Sverige för nyare elbilar, att din laddbox har ett typ 2-uttag eller är utrustad med en fast typ 2-kabel.

Om du ska köpa till en laddkabel så behöver den klara av laddning på 3 faser för att kunna ladda din Tesla på bästa sätt. Den laddkabel som säljs här på tesma.se är ett alternativ som vi själva använder och är väldigt nöjda med. Den säljs i två varianter; 3x16A eller 3x32A (för närvarande endast tillgänglig i 3x32A). 

Har du en Tesla Model 3 eller Y så kan den inte ta emot mer än 3x16A (11 kW) varför en 16A-kabel ofta är tillräcklig. Då denna kabel är något lättare och billigare kan det därmed vara ett bra val. Betänk dock att om du använder denna kabel för att ladda med 1 fas så kommer laddningen begränsas till 20A då det är maximal tillåtna strömstyrka för en 2,5 mm kabel.

Har du däremot en Tesla Model S eller X alternativt vill vara mer framtidssäkrad rekommenderar vi att du väljer en kabel med 3x32A (22 kW). Självklart går det även att ladda Model 3/Y med denna kabel, men laddningen kommer då begränsas till 3x16A (11 kW) eftersom det är maximalt som bilen kan ta emot.

Hur ofta och hur mycket ska man ladda sin Tesla?

Tesla rekommenderar att ladda batteriet så ofta som möjligt och gärna koppla in det dagligen. Faktum är att batteriet fungerar bäst när det laddas regelbundet och det finns därav ingen anledning att vänta tills batteriets laddningsnivå är låg.

Vidare rekommenderar Tesla att laddningsnivån ställs inom "daily"-intervallet i appen, dvs upp till ca 90%. Laddning till 100% bör endast ske vid långresor om behovet finns. En anledning till detta är att de litiumjonbatterier som används i din Tesla kan degraderas snabbare om det laddas till 100% (eller laddas ur helt). En annan aspekt, såsom citeras av Elon Musk i infogad bild från Twitter, är att den regenerativa bromseffekten försämras vid för hög laddningsnivå. Detta eftersom energi då inte kan återföras till batteriet i samma omfattning.

Själva brukar vi försöka hålla laddningsnivån mellan 20% och 80% så långt det är möjligt. Men samtidigt är det sannolikt inte värt att göra detta till en vetenskap, utan att låta behovet styra när man behöver ladda mer eller mindre.

Litiumjärnfosfatbatterier (LFP)

Undantaget till de ovan beskrivna rekommendationerna är om din Tesla är utrustad med ett litiumjärnfosfatbatteri (LFP), vilket är normalfallet för Standard Range (SR). Om du är osäker kan du kontrollera i din Tesla genom att gå till Reglage > Programvara > Ytterligare fordonsinformation. Om ditt fordon är utrustat med ett LFP-batteri visas "Typ av högspänningsbatteri: litiumjärnfosfat" (annars anges ingen typ av högspänningsbatteri).

För att maximera prestandan på ett LFP-batteri rekommenderar Tesla att laddningsnivån ställs till 100% även för daglig användning och att batteriet laddas till 100% minst en gång per vecka.

Solpaneler och smartladdning

Kombinera med solpaneler och smartladdning

Vi har solpaneler installerade och det är en härlig känsla att kunna ladda sin Tesla hemma med egenproducerad el från solkraft. För er som bor i villa kan vi verkligen rekommendera att begära in några offerter och räkna på installation av solpaneler. För oss hamnade återbetalningstiden för investeringen på cirka 8 år, vilket känns bra även ekonomiskt förutom den positiva miljöeffekt som solpanelerna bidrar till.

Vi använder Greenely som är ett elbolag som levererar smarta lösningar, exempelvis smartladdning. Elen köps till timpris och laddningen av bilen anpassas efter elpriset. Ett annat alternativ är Tibber som erbjuder motsvarande tjänster. Använd gärna denna länk om du vill testa Greenely, s¨å får du en välkomstbonus.